Skip to main content
Kertépítés és terasz2022. január 7.

Kapunyitók világa: kert, udvar és garázs

Építőpont Magazin
image

Az automatikus kapunyitók piaca egyre szélesebb, de legfőbb vonzerő továbbra is a távirányító technológia. Legyen az kert, udvar vagy garázs, már bizonyított és még továbbfejlesztett megoldások tárháza várja az érdeklődőket.

„Kőkorszaki” kapunyitók

Az első kézi erőt megspóroló kapunyitó berendezések az 1920-as évek találmányai, noha a II. világháború előtt nem terjedtek el. Idehaza a harmincas évtized elején már szóltak a híradások egy amerikai fejlesztésről, amelynél éjjeli hazaérkezéskor a kocsifényszórót kellett ráirányítani a zárra és ettől a garázsajtó automatikusan kinyílt. Azért a század második felére legtöbb mégis a szelvényekből hegesztett és acéllemez borítású kétszárnyú garázsbejáratokból lett (ld. még mindig a lakótelepeken vagy hétvégi telkek udvarán), a maguk fáradságos kezelésével (egyik szárny nyitása, rögzítése, másik szárny kireteszelése vagy őrtállás szélrohamok ellen stb.) Közben azért voltak már felhúzható egybeajtók is, amelyek kurblis felcsörlőzéséhez ugyanakkor ütemes alkarmozdulatokra volt szükség. Szintén mechanikus beavatkozást és lendületes erőkifejtés kívánt meg a billenőkapu – kivéve mikor a garázs maga egy túlzsúfolt raktár lett és felnyithatatlan ajtaja előtt kellett parkoljon az autó. Majd szinte csak a rendszerváltás hozzá meg nálunk a „gépportásokat”, amelyek jellemzően standby-üzemmódban jelzésünkre képesek „felébredni” strázsaszolgálatukból, akár egy hosszított műszak kapukezelője.

Kapu és a konzoljai

Fejlődő távirányító automatikák a sietős igényekhez

A modern távvezérelt kapunyitó szerkezetek különböző csatornákon várják a jeleket, hogy működésbe léphessenek.

Alig hinnénk, de máig a legidőtállóbb (és legolcsóbb) technológiának az infravörös hullámhosszon jelet fogadó vevőegységek számítanak

– csakhogy a legkényelmetlenebbek is, amennyiben a távirányító „sugara” gondosan ráirányítandó a kapu oldalán vagy akár alján található érzékelőpontra, amihez aztán olykor karkörzéses „tornázásra” van szükség. Közben már némi vesztegelés kezdődik a kapu előtt, míg az erőhengerekbe életet lehel a jelátvitel és így a begurulás a tökéletes ellentéte egy kerékpáros üldözőverseny befutójának.

A villogó lámpa az utcán közlekedők biztonságát is szolgálja

Egy kertkapumozgató nyitómotor lehet rádiófrekvenciás vezérlésű is, ennél már – megfelelő hatótávolság esetén – akár egy sarokkal korábbról „előreüzenhetünk”, hogy a megérkezéskor otthonunk már tárt kapukkal fogadja behajtani kész gépjárművünket. Ha belső kikövezett magánút fut az udvaron vagy a lakóparkban, ott kifelé menet az útba épített érzékelők már indítani tudják a nyitást a rajtuk áthaladó kocsik detektálásával. Mindenesetre a mai automatikák már nemcsak, hogy beépített intelligens, multifunkciós (pl. öntanuló) vezérlésűek, de különféle okoseszközökről is működtethetők. Közelről a lehető leggyorsabb jelcserét a bluetooth-kapcsolatok tudják, míg mobilos applikációval akár földrésznyi távolságból is ellenőrizhető a kapu aktuális (nyitott vagy zárt) állapota.

Ha kertváros, akkor autó. A kocsiknak pedig automatikusan nyíló garázs

Új generációs kapuválaszték

Szárnyas udvarkapunk – vagy kis verőcés kertkapunk – akár befelé, akár kifelé nyitásához megfelelő fogasléces karozat szükséges, tipikusan 4 méternél rövidebb szárnyak mozgatásához. Kiskapu-funkcióval lehet csak félszárnyra nyitni, vagy azt is csak egy méteres résnyire. Kisebb átmérőjű oszlophoz teleszkópos és csavarorsós, vastag kapuoszlopon csuklókaros motor végzi a dolgát, ám nehéz kapuval mindkettőnek meggyűlhet a baja.

A ritkább egyszárnyú megoldásokhoz külön fizikai ütközőre van szükség, aminek neki tud zárni a kapu. Egyébként minél mázsásabb darabról van szó, annál inkább tolókapunak érdemes helyet csinálni.

Ezek fogasléces automatikája „úszókapunál” egy csapágysoros (akár lebegő) tartósínen gurít egy C-szelvényt, vagy görgőkön továbbítja a tolókaput a „bakig”, amire könnyen kell ráüljön. A „széllelbéleltebb” előbbihez a mind divatosabb 24 V-os nyomatékhatárolós motorok is elegendők lehetnek, utóbbiaknál – pláne ha teljesen fedett kapunk van – szükség lesz mind a 230 voltnyi feszültségre. Aranyárban napelemes meghajtású is kapható, bár a hálózatról működő kiszámíthatóbb szerkezetek maguk is energiatakarékosra vannak tervezve. Garázs nyílászárásának céljaira pedig a függőlegesen nyíló, ezért helytakarékos szekcionált – harmonikásan megtörő – kapuk hódítanak (illetve kis részben még az ipari redőnykapuk), melyeknél egy ideje már a mozgatómotorok a kapuhoz kapcsolódó, megerősített összekötő profil végéhez kapcsolhatók, így nem a födémen kell foglaljanak rögzítési helyet.

Biztosítékok balesetek ellen

A kellő láthatóság érdekében ajánlott működést jelző (többnyire sárga) villogólámpa beszereltetése, ami a környéken mind a vezetőknek, mint a járókelőknek egyezményesen mutatja, hogy rövidesen autóki- vagy behajtás következik. Birtokon belül azért háziállat vagy gyerek mozgására is tekintettel kell lenni, erre szolgál a rácsukódás elleni védelem többféle megoldása. Megfelelő fotocellák elengedhetetlenek a biztos akadályérzékeléshez, ahogy az infrasorompónál pedig ha bármi megtöri egy láthatatlan sugár folytonosságát, a berendezésünk azonnal megáll és akár vissza is nyit.

A plexis megoldás természetes fényt is hagy

Felelős kapunyitók az ingatlan védelmére

Minthogy manapság egyre terjed, hogy hazaérkezéskor garázskapcsolaton át érkezzünk meg otthonunkba, mindez felértékelte a kert- és garázsajtók betörésbiztonsági követelményeit.

Az ingatlan védelméhez tartozik  tartozik a tartalék áramforrással felszerelés, a szünetmentesíthetőség, aminek segítségével áramszünet idején is zárva tud maradni, vagy épp kulcsos kapcsolóval kioldható és adott helyzetbe kézzel is rögzíthető.

Normál üzemmódban késleltetővel néhány perc múltán magától is bezáródik. A – lehetőleg gyárilag minimum két példányban kínált és strapabíróbb fémházas – gombos távirányító ma már uniós szabvány szerint ugrókódos. Ezt az jelenti, hogy a lesipuskás „hackerek” ellenszereként mindig variálja a küldött nyitókódot. A rendszer továbbá kiegészíthető lehet vezetékes vagy vezeték nélküli billentyűs kódkapcsolóval, kártyás vagy ujjlenyomatolvasó terminálos beléptetéssel, esetleg biztonsági kameraszemmel – mind-mind „vandálvédett” kivitelben.

Létesítési feltételek

Meglevő gépesítetlen kapunk „upgrade”-eléséhez mindenekelőtt tökéletesítésére van szükség. Ha görbületesen megvetemedett, rosszul és akadozva mozog, futásában szorul, akkor hiába erőltetnénk a legnagyobb teljesítményű motort is (és annak szomszédcsalogató bőgését). Előbb tehát annyira rendbe kell tenni vagy hozatni, hogy kézzel (még jobb, ha egy ujjal) a teljes úthosszon könnyen mozgatható legyen – így aztán tolórendszernél esély nyílhat a maximális 11 cm/sec-os sebesség kihasználására. Mindenképp tanácsos élni a jutányosan kínált helyszíni felmérés és szaktanácsadás lehetőségével – mely aztán vagy házilag elkészítéshez vezet vagy (remélhetőleg nem az előbbi csődjeként) teljes körű kivitelezés megrendeléséhez. A kapunyitó egységek legtöbbje kültérképes, UV- és vízálló, túlfeszültség és hő (akár nyílt láng) ellen is védett, míg a -20°C körüli „befagyási” tartományban az érzékelőn való állítással vagy sín olajozásával/jégmentesítésével funkcióképesen tartható.

A rendszer lelke

Élettartam-kilátások

Időtálló technikáról beszélhetünk, átlagosan 10–15 év élettartamúak, az igényesebb kivitelűekre itthon legalább 5 év garancia jár, míg Amerikában egyes gyártók „emberöltőnyi” időre is hajlandók jótállást kínálni.

Kijelenthető, hogy az automatikus kapunyitók használatával nemcsak időt és fáradságot takarítunk meg, de kiszámított, sablonos működésük az emberi hibákból-figyelmetlenségből eredő záródási-csapódási igénybevételt, ezáltal az amortizációt is jócskán mérsékelni tudja.

A vezérlőegységek általában diszkrét és karcsú megjelenéssel – vagy kovácsoltvas kapunál akár elegáns fémburkolattal – kaphatók, de a megbújás netovábbja az út szintje alá süllyesztés lehet, bár korlátozott kapacitással. Családi vagy társasházas helyzettől függően szükséges ajánlott használati gyakoriságokhoz (20–40 vagy 100–200 naponta) választani hajtóművet. A műfajra szakosodó cégek a távvezérelt megoldások terén rendszerint vállalják még automatizált sorompók, parkolásgátlók vagy akár redőnyök telepítését is.

 

Népszerű

hírek-blokk-kép-1 image
hírek-blokk-kép-1 image
hírek-blokk-kép-1 image
hírek-blokk-kép-1 image

HIRDETÉS

HIRDETÉS

HIRDETÉS

Ajánlott cikkek